The Tutobies
About;
What's Happening?

Liyana Izzati. Fifteen. Seoul. I'm Kpoppers and maybe not forever. All tutorial is here. Multifandom.

Shout here;
Talk to much



Credit;
The Cretive!

© 2013 - Full Template by Arrien Amani and someone help me is Mayra and Inficon . Edit by Liyana Izzati.

Tips : Untuk Mencantikkan Blog
Friday 14 December 2012 | 0 Comments
Tumblr_me9gsc6unt1rj1li7o1_500_large

Assalamualaikum . Hari ini , Liyana nak kongsi sikit , tips untuk mencantikkan blog . Walaupun , blog saya tak cantik . Tips ini untuk newbie yang baru berjinak-jinak dalam dunia berblogging . 

1. Background

Pemilihan background adalah sangat penting! Sebab apa? Sebab kalau blogger2 lain masuk blog korang, background tu lah yang menarik perhatian mereka. Jangan pakai background yang memeningkan dan mnegelirukan tau! Macam SINI  . Dah tengok? Sangat memeningkan @_@ Kalau korang nak cari background yang sesuai, korang boleh cari dekat Kak Atiqah , Kak Wana  atau Kak Afiqah . . Untung korang sebab semua background diaorang cantik-cantik .

2. Header .

Header sangat penting! Tanpa header, blog korang takkan jadi blog. HAHA. Jangan pakai header yang gambarnya terpotong sana dan terpotong sini. Font di header korang pun jangan guna font yang tak cantik.
Kalau korang suka font-font lain , korang boleh cari dekat SINI  . 

Contoh Header yang okey .



3. Font di entry .

Antara yang terpenting. Kalau korang semua nak blog korang cantik dan ramai pengunjung, korang kena lah guna font yang menarik dan senang dibaca. Saya syorkan korang guna font Century GothicShort Stack dan Verdana. Semua tulisan tu kemas-kemas. Font juga boleh menarik perhatian tau. Sebab apa? Maybe pengunjung yang lain baca tajuk korang dah suka, then bila baca entry korang, Ya Allah! Pening! HAHA. So jangan guna font-font seperti di bawah :


4.Cara menulis di entry

Kalau korang nak entry korang ramai pengunjung baca dan ramai yang tertarik dengan blog korang, korang kena tulis entry korang dengan Ejaan Yang Betul. Supaya pengunjung tak pening. Jangan sesekali guna ejaan seperti ini : Wey..ecok aquw nk gi KL...x sbr rcenyew...!! \muntah rainbow/ brr :3 Boleh pening saya baca entry orang yang tulis macam tu. HAHA. So elakkan eh ^^

5. Widget Di sidebar .

Widget sebenarnya korang tak perlu letak banyak sangat. Benda yang tak penting jangan masukkan. Sebab maybe ia akan meburukkan lagi blog korang dan loading lambat. So widget sperti ini ini perlu dielakkan :



Kalau ada sesiapa yang guna widget cam kat atas, sila lah membuangnya. Maaf eh, sebab widget ni saya ambil dari someone punya blog. So harap awak tak marah. Yang my day, my winky tu, saya rasa tak perlu nak letak.
Sebab itu hanya akan memberatkan blog korang. Saya syorkan korang hanya letak widget followerblog achievebloglistshoutboxpengenalan diri korang ataupun something yang boleh beri korang duit. Macam widget churp churp. Kan?

6. Shoutbox yang sliding dan ajax shoutbox

Elakkan! HAHA. Jangan guna shoutbox jenis macam ini. Kerana apa? Sebab maybe ada sesetengah pengunjung tak suka. So korang jangan guna tau. Saya syorkan korang letak cbox korang di sidebar. Supaya kelihatan kemas ^^

7. Pemilihan warna blog .

Pemilihan warna blog sangat penting. Sebab kalau takde warna yang sesuai, mana datangnya kecantikan? HAHA. Kan saya dah merepek. Korang kena gunawarna yang ceria dan warna yang harmoni. Korang belajar PSV tak? belajar kan? Cikgu korang ada cakap tak, kita kena guna warna yang sesuai untuk lukisan kita tau anything. Lukisan itu samalah macam warna untuk blog ini. So jangan sesekali gunakan warna seperti ini :


Ada faham? HAHA. saya suka kalau korang guna warna UngguPinkBiru, danHijau.  Itu sangat cantik. Hehe.

Tips ini dibawakan khas oleh : Ain

PASTFUTURE


Post a Comment